Ako sa dostať na prvú priečku v Google vyhľadávaní? Opakuje sa to pravidelne! Osloví nás klient, pretože svoj web nevie nájsť vo vyhľadávači Google. Alebo je na veľmi nízkych pozíciách. Požiadavka je teda jasná:
“Prvá priečka v Google, tak ako to má konkurencia. Najlepšie ihneď a zadarmo.”
Predstava je to dobrá, no realita takto nefunguje. Každý chce byť prvý. A keby to bolo jednoduché a lacné, každý by tam aj bol.
V tomto článku si vysvetlíme, prečo sa prvá priečka v Google nedá nikdy úplne zaručiť. No tiež to, ako sa k nej dá priblížiť.
Existujú na to 2 cesty a obe sú náročné, jedna finančne, druhá časovo.
“Lacno nie je rýchlo a rýchlo nie je lacno.”
Ako funguje vyhľadávač Google?
Google má jeden jasný cieľ a to je poskytovať ľuďom čo najrelevantnejšie odpovede na to, čo hľadajú.
Odpovede poskytuje v dvoch formách. Platené (reklamné) výsledky a organické výsledky vyhľadávania.
Pri vyhľadávaní určitých kľúčových slov alebo slovných spojení sa vždy na prvých 4 miestach zobrazia platené príspevky.
Pod nimi sa zobrazujú organické príspevky, teda prirodzené príspevky zoradené podľa ich relevancie.
O prvú priečku v Google vyhľadávaní môžete bojovať na 2 frontoch
Buď medzi platenými výsledkami, alebo medzi organickými výsledkami, prípadne na oboch naraz.
Bojovať preto, lebo o prvú priečku sa neusilujete sami. Kedysi to bolo pomerne jednoduché, no dnes je konkurencia obrovská. Je ťažké obsadiť prvú pozíciu a ešte ťažšie je si ju udržať.
Prečo? Pri platenej reklame vás totiž môže vždy „preplatiť“ konkurencia. Pri organických výsledkoch zas môže mať konkurencia lepšie riešené SEO a hlavne relevantnejší obsah.
Ak si zvolíte platenú cestu, výsledky sú takmer okamžité, no trvácne len pokiaľ platíte kampaň.
Organická cesta je naopak trvácna, no časovo náročná a prvé výsledky sa objavia po týždňoch – mesiacoch. Ku každej možnosti si povieme niečo viac.
Ako dosiahnuť prvú priečku medzi platenými príspevkami?
Poradie platených príspevkov závisí od vášho rozpočtu a „page rank“ vášho webu.
Page rank je metrika Googlu, ktorá počíta koľko a ako dôležitých stránok odkazuje na tú vašu. Čím viac, nie na úkor kvality, tým viac ju berie ako relevantnú.
Z hľadiska rozpočtu je zase dôležitá cena, akú nastavíte za kliknutie na váš príspevok.
Každé kľúčové slovo alebo slovné spojenie, pod ktorým sa váš reklamný príspevok zobrazí, má svoje skóre kvality. To sa hýbe na úrovni 1-10 a hovorí o jeho relevancii (počte vyhľadávaní).
Napr. kľúčové slovné spojenie tvorba web stránok je vyhľadávanejšie ako tvorba web stránok v Michalovciach. Kvalitné a lepšie hodnotené kľúčové slová sú drahé, pretože sú vyhľadávané.
Aby ste sa teda na dané kľúčové slovo zobrazovali na prvom mieste, musíte za kliknutie aj najviac zaplatiť.
Pri platených príspevkoch tak môže byť efektívnejším riešením zamerať sa na iné, menej vyhľadávané kľúčové slová.
Také, ktoré majú stále svoju váhu a výsledky, no sú cenovo podstatne výhodnejšie. Napr. nie tvorba web stránok, ale tvorba web stránok v Michalovciach a podobne.
Každopádne táto forma reklamy stojí peniaze a formou pokus-omyl ju môžete poriadne preplatiť. Preto je lepšie tvorbu platených PPC kampaní zveriť do rúk špecialistu.
Ako dosiahnuť prvú priečku medzi organickými príspevkami?
Budovanie organickej pozície je lacnejšou a dlhotrvácnejšou možnosťou, ako dosiahnuť prvé priečky vo vyhľadávaní.
Ak chcete, aby bola organická prvá priečka v Google vaša, musíte byť na vyhľadávané slovo alebo slovné spojenie najväčšou autoritou.
To znamená, mať pre vyhľadávač najväčšiu relevanciu. Aby ste boli pre ľudí, ktorí hľadajú dané slovo správnou odpoveďou.
To dosiahnete tak, že sa budete starať o SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače).
ON-Page SEO a OFF-Page SEO
Začína to prácou na vašom webe, kde ide o ON-Page SEO. Tu je najdôležitejšia responzivita webu, zabezpečenie, rýchlosť a hlavne obsah.
Potom nasleduje práca na OFF-Page SEO, čo je získavanie spätných odkazov, ktoré smerujú z iných webov a odkazujú na ten váš.
Pravidelná tvorba obsahu a rozumné získavanie spätných odkazov vás bude v organickom vyhľadávaní posúvať stále nahor.
O tom, kedy Google odmeňuje a kedy naopak penalizuje postavenie vo vyhľadávaní sme napísali samostatný článok. Môžete si ho prečítať TU.
Reálne výsledky pri práci so SEO je vidieť až po čase, niekedy až po pol roku či roku práce.
Sú však o to trvácnejšie a to aj keď SEO prestanete riešiť. Samozrejme nie do nekonečna, len po určitú dobu, týždne, mesiace…
Výhodou je aj to, že za organické pozície nemusíte platiť. Vyžadujú si len čas a vloženú prácu. SEO je ako záhrada, o ktorú sa treba starať.
Dokonca aj ľudia klikajú často radšej na organické príspevky, ako na tie platené, aj keď sa zobrazujú pod nimi. Pri platených totiž vidieť, že ide o reklamu.
Čo je lepšie? Organické pozície alebo tie platené?
Je lepšie starať sa o SEO a budovať si čo najlepšie organické pozície vo vyhľadávaní alebo sa zamerať na platené pozície?
Platená kampaň prináša okamžité výsledky, no po jej ukončení výsledky zmiznú. Ak teda máte peniaze a nemáte čas, táto forma je pre vás najlepšia. Je tiež pravda, že vytvoriť efektívnu PPC kampaň taktiež trvá čas a stojí peniaze.
Organické výsledky si vyžadujú podstatne viac času. Výsledky sú ale podstatne trvácnejšie. My v agentúre ContentPress sme presvedčení, že najlepšie výsledky prináša kombinácia platených a organických pozícii. Samozrejme ku každému klientovi je potrebné pristúpiť individuálne a zvážiť, čo má a čo nemá význam a zmysel.
Zajíma vás, ako vám vieme pomôcť dostať sa na čo najlepšiu priečku v Google vyhľadávaní?