V tomto článku sa dozviete, čo je to PR článok, ako by mal vyzerať, čomu sa vyvarovať a ako napísať hodnotný PR článok.
Pre stručné vysvetlenie, PR článok predstavuje reklamný článok, ktorý sa publikuje na externý web, magazín alebo blog. Jeho cieľom je čitateľa zaujať a vyvolať u neho určitú akciu pre podporu predaja. Najčastejšie ide o preklik, teda návštevu webu alebo e-shopu inzerenta.
Ak totiž článok čitateľa zaujme, je pravdepodobné, že vykoná akciu a váš web navštívi. Tým pádom sa zvýši aj šanca, že u vás nakúpi.
Ako by mal vyzerať hodnotný PR článok
Internet dnes zaplavuje obrovské množstvo obsahu. Preto je potrebné vedieť sa odlíšiť. Moderný PR článok už nie je len o produkte alebo službe.
- Dnes je najdôležitejšia pridaná hodnota. Článok by mal teda čitateľovi niečo dať. A to buď ho nejakou formou vzdelať, alebo zabaviť.
- Samotná výzva k akcii by mala vychádzať z obsahu. Ľudia nemajú radi, ak im je priamo predávané. Presviedčanie o kúpe v každej druhej vete môže mať potom presne opačný účinok.
- Každý článok by mal byť originálny, aby neobsahoval duplicitný obsah. PR článok sa totiž nepíše len pre ľudí, ale aj pre vyhľadávače. Tie penalizujú duplicitu a tým pádom článok posúvajú vo vyhľadávaní nižšie.
- Vyhľadávače oceňujú originalitu a správne zvolené kľúčové slová. Tie by však mali byť do článku začlenené prirodzene a nie príliš veľa krát.
- Kvalitný PR článok by mal zaujať už samotným nadpisom. Mal by napovedať, čo sa čitateľ v článku dozvie. Neoplatí sa ale využívať clickbaity (návnady na kliknutie), ako to robia mnohé média. Tento prípad čitateľa skôr odradí a znepokojí.
- Upútať by mala aj titulná fotografia. Mala by byť v dobrej kvalite a tematicky sedieť k článku.
- Samotný obsah článku by mal poskytovať pridanú hodnotu, no zároveň by sa mal ľahko čítať. Preto je dôležité, aby bol štylisticky a gramaticky upravený. Ideálne je ho členiť približne po každej tretej vete. Nezabúdajte na nadpisy, tučné písmo, číslovanie či kurzíva. Do článku sa oplatí vložiť aj nejaké obrázky alebo gify, aby čitateľa nenudil.
Čomu sa pri PR článkoch vyvarovať
Neraz sa stáva, že sa napíše jeden PR článok a ten sa publikuje na viaceré weby. Takéto riešenie narobí viac škody ako úžitku. Vyhľadávače akceptujú len prvý originálny článok. Všetky ostatné považujú oprávnene za duplicitné. Následne ich tak penalizujú, alebo nezobrazujú vôbec.
Každý PR článok by mal byť originálny a publikovaný len raz. Pre ďalšiu publikáciu je potrebné napísať nový článok.
Pre ľudí a hlavne pre vyhľadávače je tiež dôležitá relevancia. PR článok by mal teda vždy tematicky sedieť k vášmu produktu alebo službe. Zároveň by mal byť publikovaný na tematicky vhodný web.
V opačnom prípade môže byť článok vyhľadávačmi rovnako penalizovaný. Nehovoriac o samotnej čitateľnosti. Napríklad článok o záhradkárstve, publikovaný v magazíne o rockovej hudbe si len ťažko niekto prečíta.
Ako napísať hodnotný PR článok ktorý predáva
Najdôležitejšie je mať jasno v tom čo predávate a určiť si cieľovú skupinu. Následne si určite cieľ PR článku, či je to kvalitné SEO, väčšia čitateľnosť alebo vyššia konverzia. Dôležitý je aj výber web stránky, kde bude článok publikovaný. Na základe týchto informácii nasleduje výber témy článku.
1. Stanoviť ciele PR článku
Čím užšie sa špecifikuje cieľová skupina, tým lepšie sa dá zaujať a osloviť. Napríklad rybárov venujúcim sa rybolovu v tečúcich vodách oslovíte lepšie, ako len všeobecne rybárov.
Pripravte si štruktúru článku, aby mal určitý súvis. Aspoň orientačne si vypíšte, ako by mal vyzerať úvod, obsah článku a záver. Zároveň si premyslite, ako do článku zakomponujete reklamné posolstvo.
Ideálne je nepísať o produkte alebo službe priamo, ale skôr o ich využití a výhodách v bežnom živote. Prípadne o tom, čoho sa týkajú. Daný produkt alebo službu spomeňte len nenápadne, respektíve na záver.
2. Napísať PR článok
Teraz nastáva čas článok napísať. Dôležité je písať tak, aby text dobre čítal. Píšte v prvej osobe, aby bolo z textu jasné, že ho písal človek. A nie príliš korporátne alebo ako by ho písal robot.
Ľudia najlepšie rezonujú na autenticitu a emócie. Preto sa nebojte používať príklady alebo sa podeliť o príbeh. Obsahom sa snažte nezavádzať, ale hovorte pravdu. Pokojne sa inšpirujte aj konkurenciou, no nekopírujte. Spravte to lepšie. Kvalitný a užitočný obsah si svojich čitateľov vždy nájde.
3. Kľúčové slová
V článku by nemali chýbať kľúčové slová alebo slovné spojenia. Tie je dobré prelinkovať na vašu web stránku alebo e-shop. Aj tu platí, čím konkrétnejšie kľúčové slová, tým lepšie. S vlastnými odkazmi, rovnako ako s kľúčovými slovami to ale nepreháňajte.
Nebojte sa odkazovať aj na iné zdroje. Zvýšite tak svoju autoritu a čitateľovi poskytnete lepšiu informovanosť.
4. Záverečná kontrola článku
Ak článok napíšete, vyspite sa na to a prejdite si ho znova nasledujúci deň. Je pravdepodobné, že ho upravíte k lepšiemu. Tiež je dobré dať článok niekomu skontrolovať. Získate prvú spätnú väzbu a odhalí vám možné chyby.
Napísať si PR článok sám alebo ho zveriť reklamnej agentúre?
PR články si môžete písať sami, alebo ich napísanie zveriť do rúk agentúry. Konkrétne copywriterovi. V tomto prípade sú výhody jasné. Copywriter sa písaním živí. Ovláda stratégie predaja, základy ľudskej psychológie a samozrejme marketing. Tieto znalosti kombinuje so svojimi skúsenosťami a kreativitou.
Copywriter si pred písaním spraví čo najlepší prieskum, aby sa stal na chvíľu odborníkom na danú tému. Preštuduje si slovenské ale aj zahraničné zdroje. Na základe toho následne vytvorí vlastný originálny článok.
Na druhej strane, každý sa môže naučiť písať dobré články. Chce to však dávku času, vzdelávania sa v tejto oblasti a odhodlania. A napokon len písať, písať a písať. Rozhodnutie čo sa oplatí viac je tak na každom človeku individuálne.