Mať firemný Facebook a Instagram už nie je len konkurenčná výhoda, ako kedysi. Dnes je to doslova nutnosť. Aj keď je v tomto smere mnoho firiem stále skeptických.
Sociálne siete však denne navštevujú milióny ľudí. To znamená milióny potenciálnych zákazníkov, fanúšikov a konzumentov obsahu. Facebook navyše vlastní Instagram, preto je dobré tieto siete prepojiť a využívať naraz.
Kľúčové body pri vytváraní firemných účtov
Ak ešte na sociálnych sieťach nemáte vytvorené firemné účty, potrebujete si ich vytvoriť. Pri vytváraní nezabúdajte na tieto kľúčové body:
- Vždy si vytvárajte firemný profil, nie osobný. Pre firmu to má omnoho viac výhod. Získate prístup k štatistikám a možnosť propagovania príspevkov.
- Názov vášho Facebookového a Instagramového profilu by mal byť zhodný, pre čo najlepšie vyhľadávanie.
- Na Facebook si pridajte profilovú a titulnú fotografiu. Nezabúdajte na kontaktné údaje a na BIO, čo je popis vašej spoločnosti.
- Aj na Instagrame si dajte záležať na kvalitnej profilovej fotke a popise vašej spoločnosti. Tu však buďte stručný a uveďte len to najdôležitejšie, spolu s kontaktom na vás. Je to totiž prvá vec, ktorú ľudia vo vašom profile uvidia.
- Potom si v nastaveniach jednoducho prepojte Instagram s Facebookom. Uľahčí to používanie a spravovanie platených propagácií.
Ako spravovať firemný Facebook
Najprv si ujasnite dôvod, prečo ľudia na Facebook chodia. Všeobecne tam získavajú informácie, vzdelávajú sa alebo zabávajú a komunikujú medzi sebou. Preto má Facebook skôr informačný charakter.
Zamyslite sa, čo chcete skrz Facebooku dosiahnuť. Kto je vaša cieľová skupina a ako ju chcete osloviť. Predstavte si vášho ideálneho zákazníka. Definujte si jeho záujmy, demografiu a prečo by vás mal sledovať. Čo by ho mohlo zaujímať a obohatiť.
Nepropagujte však priamo váš produkt či službu. Na reklamný príspevok nemusia ľudia reagovať pozitívne. Hlavne ak nejde vyslovene o nejakú akciu. Facebook využívajte na budovanie vzťahov.
1. Tvorba obsahu
Na Facebooku komunikujete s ľuďmi obsahom. A obsah sa vždy prispôsobuje cieľovej skupine. Pri tvorbe obsahu sa snažte zameriavať na kvalitu. Jeden kvalitný príspevok je lepší ako 10, na ktoré nikto nezareaguje.
Myslite tiež na to, že na sociálne siete sa ľudia chodia odreagovať. Trávia tam svoj voľný čas, preto sa ich snažte zaujať a nenudiť.
Ukážte ľuďom seba, váš unikátny obsah, firemné hodnoty, históriu, zaujímavosti. Prípadne zákulisie vášho podnikania. Ako pracujete a kto ste. Buďte originálni a vytvorte si svoj vlastný štýl príspevkov. Takto sa odlíšite aj od konkurencie.
Pri tvorbe obsahu je najdôležitejšie byť autentický a nehrať sa niekoho, kto nie ste. Obsah by mal ľuďom poskytovať hodnotu, či už informačnú alebo zábavnú.
Zamerajte sa aj na interakciu a vyzvite ľudí k akcii. Odpovedajte na komentáre a správy. Píšte kratšie príspevky, pretože tie majú lepšiu mieru reakcií. V príspevku poskytnite fanúšikom len to najdôležitejšie. Zvyšok si môžu pozrieť v priloženom odkaze.
2. Redakčný plán
Pri sociálnych sieťach je veľmi dôležitá konzistentnosť. To znamená prispievať pravidelne. Vytvorte si redakčný plán, pokojne aj na niekoľko dní alebo týždňov dopredu. Keď sa rozhodnete prispievať napr. 2 príspevky denne, dodržujte to. Po čase zistíte, kedy majú vaše príspevky najlepší dosah a mieru konverzie.
Všeobecne sa príspevkom najlepšie darí skoro ráno alebo večer. Každý má však individuálnu cieľovú skupinu. Ak chcete Facebook spravovať efektívne, musíte ho neustále optimalizovať. Obsah sa prispôsobuje aj štatistikám.
3. Platená propagácia obsahu
Začiatky procesu získavania fanúšikov sú pomalé. Kvalitný a konzistentný obsah si časom svoju základňu nájde, no môžete to aj urýchliť. A to ak obsah podporíte platenou propagáciou.
Platená propagácia umožňuje rýchlo osloviť väčšie množstvo potenciálnych fanúšikov. Spoliehať sa len na čisto organický dosah príspevkov je beh na dlhé trate. A to aj kvôli stále meniacim sa algoritmom Facebooku.
Ideálne je publikovať 80% organického obsahu a 20% plateného. Platenú propagáciu by ste mali nastaviť personalizovane. To znamená cieliť len na vašu cieľovú skupinu, aby ste zbytočne neoslovovali nerelevantných ľudí. Každé zobrazenie či preklik stojí v propagácii peniaze.
Ako spravovať firemný Instagram
Instagram má vizuálny charakter. Obsah tu teda tvoria fotografie, obrázky a videá.
- Znova si premyslite, aký obsah by mohol zaujímať ideálneho zákazníka. Môžete mu ukázať výsledky vašej práce alebo to, ako pracujete. Odhaľte zákulisie vášho podnikania a firemnú kultúru. Obsah môžete tvoriť aj formou vizuálnych návodov či rôznych zaujímavosti. Majte však na vedomí hlavný cieľ sociálnych sieti a to je budovanie vzťahov a dôveryhodnosti. To vedie k podpore predaja. Nefunguje to opačne.
- Vždy pridávajte autentický obsah. To znamená vami vytvorený obsah, nie stiahnutý z internetu a rôznych fotobánk. K príspevkom pridávajte popisy a nebojte sa používať emotikony.
- Vytvorte si redakčný plán a dodržujte konzistentnosť pridávania príspevkov. Aj tu po čase zistíte, kedy je pre vás najlepší čas publikovania.
- Nezabúdajte ani na # hashtagy. Tie na Instagrame fungujú ako kľúčové slová. Pomocou nich môžu užívatelia nájsť všetky fotky s daným kľúčovým slovom. Tým pádom vás skôr nájdu aj noví potenciálni fanúšikovia. Používajte ale relevantné hashtagy a nepridávajte vždy rovnaké. Takto vás môže Instagram zobrazovať menej.
- Veľkú mieru konverzie dosahujú aj Insta stories. Nebojte sa ich preto využívať. Slúžia hlavne na zachytenie momentov v reálnom čase. Napríklad ak niečo vyrábate, ste na školení a podobne.
- Aj tu sa oplatí niektoré príspevky propagovať za peniaze. Znova je ideálne staviť na pomer 80% organický obsah a 20% platený. Oplatí sa to najmä v začiatkoch, kedy o vás ľudia nevedia. Prípadne ak je pre vás niektorý príspevok dôležitý. Alebo keď chcete ľuďom dať vedieť o nejakej udalosti, akcii, informácii a pod.
Správa sociálnych sieti svojpomocne vs marketingová agentúra
Facebook a Instagram si môžete spravovať sami, alebo to zveriť do rúk marketingovej agentúry. Všetko má svoje plusy aj mínusy.
+ Ak sa rozhodnete spravovať sociálne siete svojpomocne, nebude vás to stáť peniaze, iba čas.
– Ide však o množstvo času, ktoré zaberie analýza, plánovanie, tvorba obsahu, komunikácia s fanúšikmi a meranie výsledkov.
+ Môžete to robiť autenticky „po svojom“ a podľa svojich predstáv.
– Nemusí to fungovať. To čo sa páči vám sa nemusí páčiť iným. Nevyhnete sa forme pokus-omyl.
Na druhej strane, marketingová agentúra spraví všetko za vás, samozrejme za peniaze. Od vytvorenia účtov a tvorby obsahu po platené propagácie a meranie výsledkov.
Výhodou je to, že disponuje potrebnými znalosťami a hlavne skúsenosťami. Ovláda online marketing, jeho najnovšie trendy a pozná správanie ľudí na sociálnych sieťach.
Na základe informácii a cieľov klienta agentúra analyzuje cieľovú skupinu a konkurenciu. Vytvorí plán a stratégiu spravovania sociálnych sietí. Na základe toho začne tvoriť obsah, publikovať ho a následne merať a optimalizovať, pre čo najefektívnejšie výsledky.
Voľba spravovania sociálnych sietí je teda po zvážení pre a proti u každého individuálna.