Koľko dnes stojí reklama? Všetko dnes potrebuje nejakú formu reklamy. Potrebuje ho aj ten najlepší produkt alebo služba, pretože sa inak stratí v mori firiem, ktoré chcú byť viditeľné.
Žijeme rýchlo a ľudia si môžu v každej oblasti vyberať. Word-of-mouth, teda slovné odporúčania sú stále cenné, ale príliš malé na to, aby o vás ľudia vedeli.
Nie je ani reklama ako reklama. Už to nie je ako kedysi, keď stačilo mať jednostránkový web a nejaké propagačné materiály, len aby bolo.
Dnes už nestačí ľuďom ukázať to, čo robíte. Dnes ich musíte zaujať a presvedčiť. Moderná reklama sa už nezameriava na všetko a každého. Moderná reklama sa personalizuje.
Nie sú to odstrašujúce reči, sú to fakty. Kto jednoducho nekráča s dobou, ale zaspí na mieste, už len ťažko dobehne konkurenciu. Všetci sme toho boli svedkom v ešte aktuálnej pandémii korona vírusu. Firmy, ktoré vyčkávali a nepodnikli kroky k adaptácii jednoducho skrachovali.
Byť online je nutnosť
Doba sa každým rokom digitalizuje a v roku 2020 to platilo desaťnásobne. Celý svet sa kvôli Covidu19 presunul do sveta online. Vzniká stále viac nových e-shopov a naopak, zaniká stále viac kamenných obchodov.
Ľudia sú online, čo znamená, že online medzi sebou komunikujú, online sa vzdelávajú a zabávajú. A hlavne, online nakupujú.
Všetko sa už dá zabezpečiť z domu, čo je pohodlné. Nehovoriac o tom, ako to šetrí čas.
Preto ak firma nie je online, akoby neexistovala. Ľudia si vyberú z tých firiem, ktoré online sú. Firemný web a sociálne siete sú už minimum. Sú to nástroje, vďaka ktorým vás ľudia nájdu, ak vás hľadajú.
Sami o sebe k vám však ľudí nepritiahnu. Musíte ich pritiahnuť vy a to práve marketingom.
Koľko stojí online reklama?
Online reklama má 2 formy a to organickú a platenú reklamu. Organická znamená tvorba obsahu, či už informatívneho, náučného alebo vtipného. Obsahom si budujete povedomie, dôveryhodnosť a postavenie na trhu.
Je to dlhodobá stratégia, pretože výsledky sa ukážu až po mesiacoch a niekedy rokoch konzistentnej práce. Organická reklama je takpovediac zadarmo, stojí “len” čas a vaše know-how. No výsledky závisia od skúseností a vedomostí. Potrebujete zaujať nie len ľudí, ale aj vyhľadávače a algoritmy sociálnych sietí.
Platená reklama vychádza už zo svojho názvu. Platíte za to, aby vás bolo vidieť. Či už vo vyhľadávačoch, katalógoch, banneroch alebo na sociálnych sieťach. Výsledky začínate zbierať okamžite od spustenia platenej reklamy. No aj tu platí, že výsledky závisia od skúseností a vedomostí.
Každý si môže napísať článok alebo vytvoriť príspevok na sociálnu sieť. Každý ho môže dať propagovať. Návody sú na internete dostupné zadarmo.
Bez skúseností však nedosiahnete takmer žiadnu časovú ani peňažnú návratnosť. Google a Facebook sú z hľadiska rýchlej propagácie užívateľsky veľmi prívetivé. Radi vám pomôžu s vyklikaním reklamy za 5 minút. Ešte radšej na ňu minú vaše peniaze.
Možno nazbierate obrovské návštevy alebo lajky, no vaša peňažná investícia sa vám nevráti ani zďaleka.
Človek bez skúseností nevie, že tlačidlá „propagovať“ či „boost“ jednoducho len málokedy prinášajú výsledky. Úspešné kampane sa vytvárajú podstatne zložitejšie. Reklamy na Google sa vytvárajú v móde Google Ads expert. Facebook a Instagram kampane sa vytvárajú vo Facebook business manager.
A tam už neskúsený človek tápe. Pre návratnosť peňazí je to však nevyhnutné, pretože úspešná online reklama je data-driven. Vychádza z dát, na základe ktorých sa reklama personalizuje.
V marketingu predávajú slová, nepodceňujte ich silu
Moderná reklama je data-driven
Trh je plný a firmy bojujú o zviditeľnenie. V kombinácii s užívateľmi, ktorí majú na výber je online reklama bez dát len strieľanie do vetra.
Najprv potrebujete nazbierať čo najviac dát, potom ich spracovať, testovať a optimalizovať.
Nechcete míňať peniaze na každého, ale len na vašu cieľovú skupinu. Čím užšia je, tým lepšie. V opačnom prípade síce zaujmete kopec ľudí, no reálne dosiahnete akurát tak vysokú mieru okamžitých odchodov.
Takže koľko stojí online reklama?
Svojpomocne zaplatíte len za kredit určený na propagáciu a váš čas. Bez skúsenosti sa však pripravte, že stratégia pokus omyl nebude lacná.
V konečnom dôsledku môžete minúť stovky eur, ktoré sa vám nevrátia ani z polovice.
Reklamy na Google a Facebooku fungujú formou aukcie, takže o zviditeľnenie vždy s niekým súťažíte. Expertov v oblasti, ktorí spravujú reklamy konkurencii len tak jednoducho neporazíte.
Na reklamnú agentúru sa však môžete obrátiť aj vy. K rozpočtu si síce priplatíte za nastavenie a správu reklám. No platíte hlavne za skúsenosti, vedomosti a čas agentúry. Bez jej nastavenia a optimalizácie by vám akýkoľvek veľký rozpočet nepriniesol efektívne výsledky.
Online reklama stojí peniaze, ale keď k nemu pristupujete seriózne a vychádzate z dát, po čase sa vám vrátia. Samozrejme pod podmienkou, že je váš produkt alebo služba kvalitná. Ani ten najlepší marketing nezachráni nekvalitný produkt.
Čím dlhšie spolupracujete s reklamnou alebo marketingovou agentúrou, tým je pravdepodobnosť dobrých výsledkov vyššia.
Koľko stojí tlačená reklama?
Tlačená reklama ide do úzadia, no stále je veľmi dôležitá. Stále totiž žijeme v reálnom svete. Firma potrebuje vlastný branding a to minimálne v podobe tričiek či iného oblečenia, vizitiek a plagátov. Nielen z hľadiska zviditeľnenia, ale hlavne z hľadiska dôveryhodnosti.
Ľudia vnímajú firemný branding ako samozrejmosť, pretože je to znak profesionality. Pri nákupnom rozhodovaní to ľudí akosi podvedome ťahá k firme, ktorá pôsobí profesionálne. Vizuál totiž predáva. Platí to aj opačne. Ľudia zbystria, ak tak firma nepôsobí.
Vďaka moderným technológiám je už tlačená reklama dostupná pre každého. No aj tlačená reklama sa dá rozdeliť do svojpomocnej línii a skrz reklamnú agentúru.
Každý si dnes môže kúpiť stolovú tlačiareň a tlačiť rôzne propagačné materiály. Každý si môže kúpiť malý termolis, a potláčať vlastné hrnčeky alebo oblečenie.
Aj tu je však dôležité rozlišovať skryté výdavky a faktor skúseností
Ľudia si zvyknú kúpiť zariadenie, no až neskôr si uvedomia, že je to len začiatok. Potrebujú tiež príslušenstvo a spotrebný materiál. K tlačiarni potrebujete špeciálne papiere, farby a orezávač. Potrebujete si tiež vytvoriť grafiku, ktorú chcete tlačiť. Práve tá býva časovo najnáročnejšia. Často sa stáva, že po hodinách úmornej práce je grafika hotová, no tlačiareň vám ju tlačí inak, akoby ste chceli.
Grafiku je totiž potrebné upraviť k tlači. A to všetko trvá čas.
Aj k termolisu potrebujete spotrebný materiál, nažehľovacie fólie, podložky, pravítka a podobne. Potrebujete tiež skúsenosti, pretože chybná potlač vám zničí produkt.
Zničený hrnček či tričko nie je taký lacné, ako papier.
Pri tlačenej reklame sa môžete obrátiť na reklamnú agentúru. Vyhnete sa tak chybám a zbytočnému odpadu.
Koľko to stojí? Znova, cena sa odvíja od materiálu a práce. V cene sú však najmä skúsenosti a kreativita pri vytváraní grafiky. Zlú grafiku totiž nezachráni ani najkrajšie tričko.
Agentúra tiež dokáže zabezpečiť spotrebný materiál lacnejšie, ako bežný spotrebiteľ a to vďaka pravidelným a vysokým odberom od dodávateľov. To sa samozrejme odzrkadlí na nižšej finálnej cene. Často sa stáva, že rovnaká práca na tlačenej reklame by vás vyšla drahšie po svojpomocnej línii, ako v réžii agentúry.
Otázka nie je, či sa oplatí investovať do reklamy, ale ako
Reklama bude každým rokom dôležitejšia. Ak neveríte, založte si eshop a skúste predávať bez reklamy.
Už dnes potrebujú novovzniknuté eshopy aspoň rok, aby sa dokázali uchytiť v mori konkurencie. Je skrátka nereálne dosiahnuť okamžitú návratnosť. Teda pokiaľ nemáte obrovský rozpočet, ako Dedoles, ktorý vráža do marketingu vysoké % z tržieb.
Otázka tak nie je, či sa oplatí investovať do reklamy. Otázne je len to, koľko peňazí a akú stratégiu zvolíte. Všetko si môžete robiť vo vlastnej réžií. Zvážte však, či na to máte čas, chuť a peniaze, pretože k skúsenostiam a vedomostiam neexistuje skratka.