Budujte svoju značku ako najcennejšie marketingové aktívum firmy ?
Predstavte si rovnaký telefón predávaný v dvoch rôznych e-shopoch. Prvý je jeden z najznámejších e-shopov na Slovensku, Alza. Druhý je pomerne neznámy e-shop s telefónmi.
Aj v prípade nižšej ceny telefónu v neznámom e-shope, si väčšina ľudí vyberie Alzu. Alza je etablovaná a overená značka.
Ani Iphone nie je len ďalší radový telefón, je to Iphone. Nike tenisky tiež nie sú obyčajné tenisky. Ľudia sa pri nakupovaní NErozhodujú už len na základe ceny. Rozhodujú sa aj na základe značky.
Značka je v dnešnej dobe najcennejším marketingovým aktívom firmy. Predstavuje hodnotu firmy, ktorú tvorí jej identita, povesť, kvality a viditeľnosť na trhu.
Prečo by ste mali budovať svoju značku?
Marketing je v dnešnej dobe rovnako dôležitý ako samotný produkt alebo služba. A vďaka internetu ho môže robiť úspešne každý.
Už dávno nie je doménou len veľkých spoločností, ktoré dominovali v televíziách a rádiách. Tým pádom však rastie aj konkurencia.
Budovanie vlastnej značky tak vychádza ako najúčinnejšia marketingová stratégia.
Toto sú 4 najväčšie výhody budovania značky:
- Budovanie značky je v prvom rade spôsob, ako sa odlíšiť. Značka je vaše obchodné meno, ktoré vám dáva konkurenčnú výhodu. Je to všetko, čo vaše podnikanie symbolizuje a zosobňuje. Pod značkou vás ľudia spoznajú a odlíšia od konkurencie.
- Značka buduje povedomie na trhu. Čím viac ľudí vás zaregistruje, tým sa zvyšuje šanca, že sa z nich stanú zákazníci. Je to vaša reklama.
- Značka podporuje a hlavne buduje dôveryhodnosť, na ktorej stojí vzťah so zákazníkmi. Ľudia nakupujú vtedy, keď vedia čo kupujú a od koho.
- Vaša značka vám dokáže zvýšiť predaje. Tým, že sa na trhu jasne odlíšite, vybudujete si povedomie a dôveryhodnosť, porastú aj predaje a počet zákazníkov.
Čo by ste mali o značke vedieť predtým, než začnete
Budovanie značky nie je len o logu a jednej reklamnej kampani. Je to komplexný a hlavne dlhodobý proces. Výsledky sú však trvácne a niekoľkonásobne sa vám vrátia.
“Značka je nikdy nekončiaci príbeh.”
Scott Bedbury
Niektoré značky ľudia milujú natoľko, že si ich pokojne vytetujú. Napríklad Harley-Davidson. Dôvod je ten, že sa so značkou zosobňujú, pretože značka definuje ich životný štýl.
Značka je teda to, ako zákazník vníma váš produkt alebo službu a vás ako celok.
Budovanie značky stojí na vašich hodnotách. Najprv ich musíte identifikovať a následne vyjadriť. Dôležitá je jednoduchosť a zapamätateľnosť.
Začať musíte od základov, teda zvnútra podniku. To znamená budovaním firemnej kultúry a poskytovaním čo najlepších produktov a služieb s kvalitnou zákazníckou podporou.
Zodpovedzte si základné otázky:
- Čo robíte a pre koho?
- Ako to robíte?
- Prečo to robíte?
- Aké sú vaše výhody a kvality?
- Aká je vaša konkurencia?
Na základe odpovedí môžeme začať.
Ako budovať svoju značku online?
Budovanie značky online je postavené hlavne na tvorbe obsahu.
To znamená tvorenie originálneho obsahu a jeho šírenie prostredníctvom webu a sociálnych sieti. Značka je však celok. Teda aj pozadie, vizuálna stránka, prejav a jazyk akým komunikujete.
Jasná cieľová skupina
V prvom rade si detailne vymedzte vašu cieľovú skupinu, na ktorú sa budete zameriavať.
Napríklad ak predávate detské oblečenie, vaša cieľová skupina budú mamičky. Pri autosúčiastkach to môžu byť milovníci áut a mechanici. Nemôžete robiť všetko pre každého.
Vytvorte si čo najužší obraz o vašej cieľovej skupine. Aby ste mohli tvoriť obsah pre správnych a relevantných ľudí. Teda aby ste obsahom dokázali osloviť a zaujať.
Váš unikátny obsah ✏️
Obsahom povedzte váš príbeh. Nebojte sa odhaliť svoju firemnú identitu a poslanie. Jasne predstavte to, o čo sa zaujímate, čo riešite a čo robíte.
Každý pozná značku Nike a ich slogan Just do it. Nike netají svoje poslanie. Stavia na ňom svoj obsah. A to je priniesť inšpiráciu a inovácie každému športovcovi na svete. Videá, obrázky a články od Nike motivujú.
Svoje poslanie pretavte do obsahu aj vy. Obsah môže byť edukatívny, zábavný, motivačný alebo informačný. Tvorte ho formou blogov, PR článkov, videí, infografík alebo obrázkov a fotografii.
Všetko čo robíte, môže byť podkladom pre obsah.
Prehľad o konkurencii
Spravte si obraz o vašej konkurencii. Nesnažte sa ich však kopírovať. Získajte prehľad, čo robia, čím sa môžete inšpirovať, alebo čo môžete spraviť lepšie.
Vaše kľúčové kvality
Zamerajte sa na vaše kľúčové kvality, ktoré neponúka nikto iný. Tie propagujte. Môže ísť o kvalitný zákaznícky servis, unikátny produkt, šetrenie životného prostredia a podobne.
Napríklad značka Apple ? propaguje svoje dve kľúčové kvality a to je jednoduchosť používania a čistý dizajn.
V tomto bode sa oplatí využívať platenú propagáciu na sociálnych sieťach alebo v Googli.
Silná vizuálna stránka
Vytvorte si unikátne logo a vizuálnu stránku, pod ktorou vás ľudia okamžite spoznajú. Logo by malo byť jednoduché a zapamätateľné. Pohrajte sa s farbami a kontrastmi, aby bolo na prvý pohľad čo najlákavejšie.
Pokojne si vymyslite aj vlastný slogan. Niečo chytľavé a ľahko zapamätateľné, čo vás vystihuje.
Vizuálna časť vašej web stránky a sociálnych sieti by sa mala niesť v rovnakom duchu. Aby vaša značka pôsobila silne a jednotne.
Tón komunikácie ?
Určite si tón a jazyk, akým budete s ľuďmi komunikovať. Napríklad priateľsky, profesionálne, technicky, autoritatívne a podobne.
Tento tón používajte pri každej komunikácii so zákazníkmi a tvorbe obsahu.
Začnite, budovanie svojej značky je beh na dlhú trať
Najdôležitejšie je začať a vytrvať. Budovanie značky neprináša okamžité výsledky. Je to beh na dlhú trať. Vyžaduje si to konzistentnosť.
Nič nie je zadarmo, no výsledky sa po čase ukážu. A rozhodne budú stať zato.
Značku si môžete budovať sami a bude vás to stáť len množstvo času a učenia sa. Môžete to zveriť aj do rúk reklamnej agentúry, ktorá na tom bude pracovať za vás
Tak či onak je budovanie vlastnej značky najlepšou a hlavne najtrvácnejšou marketingovou stratégiou súčasnosti.
“O rok si budete želať, aby ste začali už dnes.”
Karen Lamb
Nezaspite s dobou a nenechajte sa predbehnúť konkurenciou. Začnite!