V tomto článku sa dozviete, ako pracuje vyhľadávač Google pri organickom vyhľadávaní. A taktiež to, kedy Google odmeňuje a kedy naopak penalizuje vašu web stránku.
Penalizovať znamená posúvať vo vyhľadávaní na nižšie pozície, prípadne nezobrazovať vôbec. Odmeňovať znamená posúvať v organickom vyhľadávaní na vyššie pozície.
Princíp je jednoduchý, čím vyššie sa budete zobrazovať vo vyhľadávaní, tým skôr na vás ľudia natrafia a navštívia vás.
Ako vyhľadávač Google funguje?
Google sa v prvom rade snaží ľuďom poskytovať čo najrelevantnejšie výsledky. Ľudia ho používajú vtedy, keď si niečo potrebujú zistiť, nájsť, vyhľadať. Vyhľadávač im tak chce logicky vyjsť čo najviac v ústrety a ponúknuť presnú odpoveď na to, čo hľadajú.
Funguje to tak, že google prehľadáva stránky vo svojom indexe podľa kľúčových slov a slovných spojení. Na základe toho následne zobrazí najvyššie tie stránky, ktoré vyhodnotí ako najrelevantnejšie s najväčšou autoritou.
Kedy Google odmeňuje?
Na to, aby Google odmeňoval postavenie vo vyhľadávaní, je dôležité budovať relevantnosť a autoritu web stránky.
Tu spadajú kritéria ako je kvalitný obsah, SEO optimalizácia, rýchlosť stránky, zabezpečenie, responzivita, doba existencie a koľko webov naň odkazuje.
Teraz si postupne prejdeme každé kritérium, kedy Google odmeňuje.
- Kvalitný obsah je to, z čoho vyhľadávač čerpá pri zobrazovaní vo výsledkoch hľadania. Obsah na webe by mal byť vecný a hlavne vždy originálny. Google odmeňuje aj rozsah obsahu, ktorý by mal mať aspoň 300 slov. Ideálne je však 900 slov pre každú podstránku. Obsah sa tvorí primárne pre ľudí, no taktiež pre vyhľadávače s čím súvisí ďalší bod, SEO.
- SEO optimalizácia. Google odmeňuje web, ktorý je optimalizovaný pre vyhľadávače. To znamená, že obsahuje relevantný obsah, kľúčové slová, popisy, nadpisy a podnadpisy. Nastavené SEO na web stránke totiž uľahčuje vyhľadávanie.
- Rýchlosť web stránky. V tomto prípade ide o nový, no už platný trend. Google odmeňuje web stránky, ktoré sú rýchle. Dôvod je prostý. Vyhľadávač chce ľuďom všetko čo najviac uľahčiť. Preto dbá aj na to, aby najvyššie zobrazoval rýchlo načítajúce sa web stránky. Rýchlosť vašej stránky si môžete skontrolovať TU.
- Zabezpečenie web stránky bezpečnostným certifikátom. Laicky ide o zelený zámok, ktorý sa nachádza pred adresou webu a označenie „https“. Google je v tomto smere prísny a kladie na to veľký dôraz. Zabezpečené web stránky odmeňuje a vo vyhľadávaní posúva nahor, aj na úkor nezabezpečených.
- Responzivita web stránky. To znamená, aby sa web stránka dokázala prispôsobiť zariadeniu z ktorého je zobrazená. Teda aby plnohodnotne fungovala na počítači, ale aj tablete či telefóne. V súčasnosti prichádza dokonca väčšina návštev webov práve z mobilných telefónov.
- Doba existencie webu. Google nereaguje na zmeny hneď, preto treba byť trpezlivý. Autoritu webu si musíte vybudovať a to chce čas. Preto nečakajte, že budete s novou web stránkou ihneď na najvyšších priečkach.
- Spätné odkazy alebo link building. Google odmeňuje to, ak na váš web odkazujú iné weby. Vníma to ako fakt, že ide o relevantný zdroj informácií, keďže naň odkazujú iné web stránky. Aj tu je však dôležitá kvalita a relevancia webov. Odkazovať by mali len tematicky príbuzné weby.
Kedy Google penalizuje?
Všetkého veľa škodí. Ak aj niečo funguje, neznamená to, že to môžete robiť desaťnásobne viac. A očakávať lepšie výsledky. Google penalizuje aj to, ak začnete zneužívať princípy, ktoré odmeňuje.
To znamená napríklad použitie nadmerného množstva kľúčových slov či nárazový link building z pochybných web stránok. Vždy preferujte kvalitu nad kvantitou. Inak to môže byť kontraproduktívne a teda penalizované.
- Duplicitný obsah býva penalizovaný vždy. Google vyhodnotí a zobrazí len originál. Duplicitný, teda odkopírovaný obsah sa vo vyhľadávači nezobrazí. Prípadne sa zobrazí na veľmi nízkych pozíciách.
- Pomalá web stránka. Web väčšinou spomaľuje nadmerné množstvo prvkov a veľkých obrázkov. Čím viac je web „preplnený“, tým dlhšie trvá, kým sa načíta a to Google penalizuje.
- Nezabezpečená web stránka. Digitálna bezpečnosť je jedným z kľúčových faktorov, na ktoré Google prihliada. Bezpečnostný certifikát je tak doslova nutnosť.
- Neresponzívna web stránka. Ak sa web neprispôsobuje zariadeniu, teda napr. mobilu a tabletu, býva penalizovaný. Keďže väčšina návštev prichádza práve z nich, Google na to berie ohľad.
- Web bez obsahu, tzv. mŕtva stránka, alebo stránka, ktorá slúži len na presmerovanie. Google nemá dôvod takúto stránku zobrazovať vysoko vo vyhľadávaní. Naopak, posúva ju nižšie na úkor relevantnejších webov.
- Penalizované sú aj vyskakovacie okná, tzv. pop up na mobilných zariadeniach. Ide totiž o obťažujúce prvky. Sem patria vyskakovacie okná pre zadanie e-mailu, zobrazenie zľavy alebo nejakej novinky. Netýka sa to pop up okien, ktoré žiadajú súhlas s cookies či so spracovaním osobných údajov.
Chcete lepšie pozície v organickom vyhľadávaní?
Na základe týchto princípov je budovanie organickej pozícii vo vyhľadávači jednoduché, no nie ľahké. Vyžaduje si to množstvo času a trpezlivosti. Výsledky sú však o to trvácnejšie.
S budovaním organickej pozícii v Googli Vám vieme pomôcť aj my. V prípade záujmu nás kontaktujte.