Obsahový marketing alebo v angličtine content marketing, je vo všeobecnosti tvorba a šírenie obsahu prostredníctvom internetu.
Ide o interaktívnu a nepriamu formu propagácie, ktorej cieľom je poskytnúť zaujímavý a hodnotný obsah pre vybranú cieľovú skupinu.
Obsah má vo väčšine textovú formu v podobe článkov a blogov, no tiež aj grafickú alebo video podobu, prípadne kombinovanú.
Vznik obsahového marketingu
O konceptoch obsahového marketingu začal hovoriť ako prvý Joe Pulizzi v roku 2001. Preto sa dnes považuje za jeho zakladateľa. História však siaha ďalej a to až do rokov konca 19. storočia.
Niektoré spoločnosti vtedy začali vydávať tlačené magazíny s užitočnými informáciami pre ich čitateľov.
Samozrejme obsahovali aj nepriamu reklamu, preto to môžeme považovať za počiatky obsahového marketingu.
Jedna z najznámejších spoločností, ktorá tento koncept využila ako prvá je Michelin.
Spoločnosť vydala tzv. Michelin sprievodcu, ktorý obsahoval rôzne mapy a informácie pre ľahšie cestovanie, spolu s umiestnenými produktmi spoločnosti.
Odhalenie potenciálu vďaka internetu
Plný potenciál a využitie naberá obsahový marketing až v súčasnej digitálnej dobe.
Internet je totiž ideálnym prostriedkom pre tvorbu a šírenie obsahu. Zároveň sa stáva čoraz väčším stredobodom pozornosti, preto sa naň presúvajú aj klasické média.
Kde smeruje pozornosť ľudí, tam jednoducho smeruje aj marketing. Byť online tak už nie je voľba, ale požiadavka.
Tradičné média síce nie sú mŕtve, no z ďaleka nie sú tak efektívne ako kedysi. Internet má oproti klasickým médiám zásadnú výhodu a to je možnosť voľby.
Ľudí totiž odrádza jednostrannosť a otravné reklamy. Chcú sa rozhodovať sami o tom, čo budú pozerať, čítať, nakupovať a podobne.
Relevantný obsah je kráľ
Obsahový marketing vytvoril revolúciu v zmene komunikácie so zákazníkmi.
Takmer nikto nemá rád, ak mu je priamo predávané.
Klasické vyskakovacie reklamy v článkoch a videách, prípadne bannery pôsobia často otravne. Priama reklama je presýtená, preto tu platí už viac ako 20 ročný výrok Billa Gatesa
„obsah je kráľ“.
Internet je presýtený informáciami a čas je jednou z komodít, ktorá je cennejšia ako kedykoľvek predtým. Zákazník potrebuje pred kúpou čo najviac relevantných informácii, na čo využíva internet.
Kvôli presýtenosti má možnosť výberu, preto porovnáva a hľadá odpovede na svoje otázky. Ak mu niečo nie je jasné alebo nevyhovuje, jednoducho sa obráti inde.
Dve extra výhody obsahového marketingu
1. SEO optimalizácia pre vyhľadávače
Ak zákazník niečo hľadá na internete, v 90% si vyberá z prvej stránky vo vyhľadávači. Zobrazovať sa na dobrej pozícii vyhľadávania je tak značná výhoda.
Na prvé pozície vás síce dostane aj platená reklama, čo je však aj jej nevýhoda.
Platená reklama stojí peniaze a po stopnutí propagácie reklama končí.
Obsahový marketing naopak buduje pozície v organickom vyhľadávaní, ktoré je dlhodobé.
Vyhľadávače fungujú na určitých algoritmoch a obsah buď odmeňujú alebo penalizujú. Odmeňujú kvalitný a pravidelne pridávaný obsah, ktorý však musí byť originálny. Rovnako sledujú aj odozvu od ľudí ako sú komentáre, zdieľania alebo spätné odkazy, smerujúce na váš web z iných webov.
Dôležité je aj zabezpečenie a responzivita web stránky. Čím lepšie sú tieto veci zvládnuté, tým lepšie výsledky dosiahnu vo vyhľadávačoch.
Rovnica je jednoduchá:
Lepšie pozície vo vyhľadávačoch = väčší dosah ľudí = viac potenciálnych zákazníkov a vyššia miera konverzie.
Na druhej strane vyhľadávače penalizujú kopírovanie, nedostatok aktivity a obsahu, či nedostatočné zabezpečenie.
2. Interakcia s ľuďmi (zákazníkmi)
Ak je obsah kvalitný a poskytuje určitú relevantnú hodnotu, je pravdepodobné, že ho ľudia budú sledovať.
Tým, že ľudia obsah čítajú alebo pozerajú vykonávajú interakciu, ktorú môžu navýšiť lajkovaním alebo zdieľaním.
Náučný a zaujímavý obsah má totiž vyššiu pravdepodobnosť zdieľania ako predajný obsah. A takéto recenzie a lepšie pozície vo vyhľadávaní sú vodou na mlyn pre vaše podnikanie.
Ako vyzerá kvalitný obsahový marketing v praxi?
Obsah musí byť kvalitný a určený pre konkrétnu tému a cieľovú skupinu, aby ho ľudia chceli čítať a ideálne aj šíriť. Preto by mal mať pre čitateľa pridanú hodnotu, aby ich zaujal a informoval.
Cieľom obsahového marketingu tak nie je priamy predaj, ale budovanie dôvery.
Obsah sa stavia na základe kľúčových slov a tematiky, ktorá sa týka vášho produktu alebo služby. Základ je teda určenie kľúčových slov a premyslenie si, ako zákazník rozmýšľa.
- Aký je jeho dôvod pre kúpu toho, čo predávate?
- Aký problém mu to vyrieši a kvôli čomu to potrebuje?
Tieto odpovede môžu byť podnet pre tvorbu obsahu, ktorý zákazníkovi zodpovie všetky otázky a uľahčí proces rozhodovania.
Príklad: predstavte si, že máte e-shop, kde predávate stany. V takomto prípade sú síce informácie o konkrétnom stane dôležité, no potenciálneho zákazníka nemusia presvedčiť.
Rozhodnúť môžu napr. blog, kde bude tvorený obsah k danej tematike. Napríklad články, ako sa správať v lese, ako si vybrať miesto na stanovanie, čo všetko potrebujete na stanovanie a podobne. Cieľom tak nie je písať priamo o produkte, ale o téme, ktorej sa týka. To poskytne zákazníkom pridanú hodnotu a zvýši šance, že sa nakoniec rozhodnú stan kúpiť.
Zákazníkovi je potrebné všetko čo najviac zjednodušiť, aby neodišiel hľadať inde. Nerozhoduje však len obsah, ale aj vizuálna stránka a funkčnosť webu alebo eshopu.
Neprehľadný a pomalý web s nedostatkom obsahu skôr odradí, ako presvedčí vykonať určitú konverziu. Naopak web, ktorý je responzívny, prehľadný, zodpovedá všetky otázky a ponúka pridanú hodnotu, má obrovskú konkurenčnú výhodu.
Pri tvorbe obsahového marketingu je tiež dôležitá pravidelnosť, čím si čitatelia vytvoria návyk a pravdepodobne vás budú sledovať aj naďalej. Takto si vybudujete autoritu ako zdroj užitočných a dôveryhodných informácií.
Nechajte obsahový marketing na nás
Tvoríme obsah pre firemné blogy a reklamné PR články s pridanou hodnotou. V prípade potreby vám radi poradíme s prípravou obsahového marketingu a jeho stratégiou. Rovnako pripravíme samotný obsah a zabezpečíme aj jeho publikáciu.
Okrem blogov a PR článkov dokážeme vypracovať rozhovory alebo recenzie vašich produktov a služieb.
V prípade záujmu nás neváhajte kontaktovať.