Kedy ste naposledy počuli nejaký príbeh? Kedy ste príbeh rozprávali alebo prerozprávali? Pravdepodobne každý deň.
Ľudia milujú príbehy už po celé tisícročia.
Príbehy sú pôsobivejšie ako samotné fakty, čísla, parametre, vlastnosti atď. Príbehy vyvolávajú emócie a podnecujú ľudskú predstavivosť.
To, čo funguje v živote sa vždy prenáša aj do marketingu. Preto má takmer každá svetová značka svoj vlastný príbeh, na ktorom stavia marketing.
Red Bull dáva krídla, Nike to proste spraví, McDonald si zamilujete, Apple myslí odlišne.
Príbeh je to, čo značku definuje, s čím sa môžu ľudia stotožniť a hlavne to, čo predáva.
Čo znamená v príbeh v marketingu?
V marketingu je príbeh stratégia, ako prostredníctvom obsahu ľuďom priblížiť to, čo robíte, ako to robíte a prečo to robíte.
Príbeh umožňuje ľuďom lepšie pochopiť vašu firemnú identitu a váš produkt alebo službu. Dokáže sprostredkovať všetko, čo by o vás mali zákazníci vedieť, alebo čo by ich mohlo zaujímať.
Aj v marketingu je postavený na rovnakých princípoch ako akýkoľvek iný knižný či filmový príbeh. Má svoje posolstvo, hrdinu, zápletku a hlavne pointu.
Každý príbeh má za cieľ vyvolať u ľudí určité emócie a vybudovať si s nimi vzťah.
Predaj je až druhotný. Príbeh k nakupovaniu nenúti, no podporuje ho tým, že dokáže ovplyvňovať a vyvolávať túžbu k nákupu.
Vysvetlíme si to na jednoduchom príklade z filmu Top Gun.
Počas premiéry filmu v kinách raketovo vzrástli predaje okuliarov Aviator od značky Ray-Ban. Rovnako narástol počet prihlášok do U.S. Air Force a Navy seals.
Film nepropagoval ani jedno, no príbeh filmu ľudí ovplyvnil, vyvolal v nich emócie a podnet k akcii.
Príbeh je most, cez ktorý cestujú fakty a názory od jednej osoby k druhej.
Ako vytvoriť váš unikátny príbeh?
Každú sekundu pribúda na internet tona nového obsahu. Váš príbeh tak musí byť skutočne váš. Teda autentický a originálny.
Pri tvorbe obsahu môžete využiť koncept uznávaného autora – Simon Sinek.
Podľa neho je najdôležitejšie ukázať vaše prečo, potom nasleduje ako a na záver čo.
Čo to celé znamená?
Prečo je vaše poslanie, prečo robíte to, čo robíte. Je to váš cieľ, vaša motivácia.
Ako je plán a stratégia, ako vaše podnikanie robíte.
Čo je samotný produkt alebo služba, ktorú ponúkate.
- Príklad: vlastníte pekáreň, kde pečiete torty na slávnostné udalosti.
Vaše prečo môže byť túžba pomáhať ľuďom spríjemniť a hlavne osladiť ich slávnostný deň.
Ako je proces, akým to robíte. Teda torty vyrábate len z prírodných surovín, pretože vám záleží na ekológii a zdraví. Robíte ich veľmi chutné ale aj krásne na oko, napr. v rôznych motívoch.
Čo sú teda samotné torty, ich druhy, možnosť výberu.
Keďže ľudia reagujú najlepšie na emócie a príbeh je o tom, začnite s prečo.
Nesnažte sa však vtierať a pôsobiť príliš svetsky. Buďte úprimní a pravdiví. Ľudia vycítia faloš, zveličovanie a samochválu.
Obsah tvorte pre ľudí
Pri tvorbe obsahu je základ byť ľudský. Na nikoho sa nehrajte a nesnažte sa byť príliš formálny.
Obsah tvorte ako pre kamaráta. Nezabúdajte, že každý príbeh musí mať určitú pointu. Mal by teda nejako zaujať, obohatiť alebo pobaviť.
Ľudia radi sledujú proces a zákulisie, dovoľte im preto nahliadnuť.
- Príklad z praxe: vyrábate vône do auta.
Ukážte ako ste sa k tomu dostali. Možno vám na trhu chýbali dostatočne kvalitné alebo rôznorodé vône, tak ste sa rozhodli vyrábať ich. Ukážte ľuďom, že sa ich váš príbeh týka a ako riešite ich problém.
Každý príbeh potrebuje svojho hrdinu. Aj v Top Gune okuliare Aviator nepredával film, ale postava Maverick.
Vo vašom prípade ste to vy, vaša značka, prípadne váš zákazník, ktorému pomáhate.
Musíte byť presvedčení o tom, čo rozprávate.
Pozrite si reklamu od Apple. Je vytvorená ako príbeh. Má svojho hrdinu, vyvoláva emócie a v konečnom dôsledku predáva.
Obsah vo forme príbehu môžete vytvoriť takmer zo všetkého.
Navštívili ste nejakú konferenciu alebo výstavu? Máte spokojných zákazníkov a ich recenzie? Máte nový produkt alebo priestory, výrobu?
Ukážte cestu, ako ste sa k tomu dostali. Rozprávajte.
Kde príbeh prezentovať?
Najlepšia možnosť, ako dostať príbeh od vás ku vašim zákazníkom, je skrz blog a sociálne siete.
Začnite sekciami o nás. Na webe to býva jedna z najviac klikateľných sekcií vôbec.
Pokojne sa rozpíšte, ukážte ľuďom prečo ste začínali a ako. Kto ste, čomu sa venujete a podobne.
Sekciu o mne vyplňte aj vo vašom Facebookovom profile a tiež na Instagrame a na ostatných sociálnych sieťach.
Ďalej začnite tvoriť obsah, blogy, krátke príspevky, oznamy, grafiky. Obsah tvorte viac menej stále v koncepte príbehu. Pokojne dokumentujte.
Hrajte sa s emóciami. Tvoríte pre ľudí tak buďte človek, nie robot.
Na príbehu môžete stavať najlepšiu marketingovú stratégiu súčasnosti a to je budovanie vlastnej značky.
Je to dlhodobý proces, preto nečakajte okamžitý úspech. Nič kvalitné nie je len tak.
Začnite dnes a o rok môžete mať silnejšie postavenie na trhu, ako kedykoľvek predtým. Príbeh jednoducho funguje.
S tvorbou obsahu a budovaním vlastnej značky vám vieme pomôcť aj my. Neváhajte nás kontaktovať.