V online svete je nevyhnutné, aby vaša web stránka obsadzovala vyššie pozície v známych internetových vyhľadávačoch, ako je napríklad Google. Zvýšenie viditeľnosti na stránke s výsledkami vyhľadávača (z anglického ‚search engine results page‘ – SERP) vám zaručí vyššiu návštevnosť stránky, a v prípade e-shopov a firiem poskytujúcich služby, aj vyššie obraty.
Dnes vám poradíme, ako zlepšiť pozície vo vyhľadávači Google a zvýšiť návštevnosť svojich web stránok.
Organické a platené výsledky vyhľadávania
Google rozoznáva dva typy výsledkov vyhľadávania: organické a platené. Určite ste si už všimli že po zadaní slova alebo frázy v Google vyhľadávači vás prvé odkazy presmerujú na reklamné stránky, tzv. Google Ads.
Tieto stránky majú zaplatenú pozíciu vo vyhľadávači. Naopak, organické web stránky si zaslúžili svoju pozíciu na základe kritérií, ktoré zhodnotil Googlovský algoritmus. Preto sú organické stránky väčšinou bližšie vášmu hľadanému pojmu.
Toto užívateľov naštve
V roku 2002 bol jeden zo zakladateľov Google, Larry Page, znepokojený pri pohľade na výsledky vyhľadávania v Google. Po zadaní pojmu „Kawasaki H1B“ sa mu zobrazilo množstvo výsledkov ktoré vôbec nesúviseli s hľadaným pojmom. Medzi nimi boli odkazy na stránky rôznych právnikov ktorý ponúkali služby pre imigrantov v USA žiadajúcich o H-1B víza.
Hľadaná motorka bola až na posledných priečkach (alebo žltých o-čkach) vo vyhľadávači. Frustrovaný Larry si nechal tento výsledok vyhľadávania vytlačiť, a pripol ho na ich firemnú nástenku so slovami „toto užívateľov naštve.“
Na druhý deň prišiel developerský tím v Google s riešením: výsledky vyhľadávania budú umiestnené na základe ich relevantnosti, a nie podľa toho koľko im majiteľ stránky zaplatil alebo koľko ľudí na stránku kliklo (prevzaté z knihy „How Google Works“).
Ako funguje Google?
Tak ako iné vyhľadávače, Google má obrovskú databázu kľúčových slov a najčastejšie používaných slovných spojení. Na ich generáciu používa automatizované programy ako sú Spiders alebo Crawlers.
Spoločnosť Google je však výnimočná tým, že používa svoj špeciálny algoritmus ktorý je chránený ochrannou známkou. Nazýva sa, podobne ako jeho zakladateľ Larry Page, PageRank. Tento algoritmus priradí každej webovej stránke určité skóre na základe jej relevantnosti. Vysoké skóre potom zaradí stránku na prvé miesta vo vyhľadávači.
Nie veľmi potešujúcou správou je, že Google mení kritéria PageRank algoritmu takmer každý deň a väčšina týchto zmien nie je verejne známa. Preto je ťažko odhadnúť aké kritéria bude Google práve uplatňovať, a na aké miesto zaradí vašu webovú stránku. Avšak, zlepšiť pozíciu webstránky vo vyhľadávači Google nie je nemožné.
Optimalizácia pre vyhľadávače
Nazýva sa SEO (Search Engine Optimalization), a zahŕňa praktiky ktoré zvýšia kvalitu a kvantitu návštevnosti vašej stránky, čím sa zlepší pozícia webstránky v internetovom vyhľadávači. Dalo by sa povedať, že použitý algoritmus v PageRank je smerodajný pre SEO.
V zásade zohľadňuje PageRank tieto pravidlá:
Počet webstránok odkazujúcich na vašu webovú stránku
Jeden z najdôležitejších faktorov v PageRank je množstvo odkazov, tzv. linkov, ktoré sa objavujú na iných stránkach odkazujúcich na vašu webovú stránku. Tento faktor je pre Google smerodajný, pretože reprezentuje anonymný hlas, ktorý zaváži pri posudzovaní relevantnosti stránky.
Pre ilustráciu vložíme pojem „Slovenské hrady a zámky“ do Google vyhľadávača. Hneď prvý výsledok vyhľadávania nás odkáže na stránku ktorá bola s najväčšou pravdepodobnosťou najviac odkazovaná na iných stránkach.
Frekvencia a lokalita kľúčových slov na webovej stránke
Kľúčové slová by mali byť obsiahnuté v tele stránky, v <body>…</body>. Ak nie je zastúpenie týchto kľúčových slov dostačujúce, stránka dostane nízke skóre a tak aj nižšiu pozíciu.
Ako dlho stránka existuje
Google si potrpí na stránky so silnou a stabilnou históriou. Ľudia vytvárajú stránky denne a nie každá má kvalitný obsah. Preto Google kladie dôraz na prepracované stránky s hodnotným obsahom a dlhou históriou.
SSL certifikát
Secure Sockets Layer (SSL) je kryptografický protokol, ktorý zabezpečí vašu stránku od napadnutia hackerom, no takisto ubezpečí vašich užívateľov že webstránka je riadne registrovaná na hostingu a nie je to spam.
Základná verzia SSL certifikátu je zdarma a mala by byť zahrnutá vo vašom hostingovom pláne. Kvôli veľkému množstvu vírusov a spamov na internete, Google uprednostňuje zabezpečené web stránky, tzv. HTTPS (Hypertext Transport Protocol Security).
Responzívny dizajn
S pokročilými funkciami a veľkosťou mobilných telefónov vzrástol aj počet ľudí ktorý používajú internetové prehliadače výhradne na ich mobilných aparátoch. Tento fakt prinútil Google znížiť skóre webstránkam ktoré nie sú prispôsobené na rôzne typy obrazoviek. Responzívne stránky sa tak dostanú na vyššie priečky vo výsledku vyhľadávania než tie, ktoré sú prispôsobené iba na veľké obrazovky.
Kvalitný obsah
Pozíciu stránky vo vyhľadávači zlepší obsah článkov ktorý je kvalitný, hodnotný a užitočný pre vašich cieľových užívateľov. Optimalizujte informatívne kľúčové slová a napíšte vynaliezavý a podrobný obsah, doplnený popisom v meta tags, a výstižnými názvami titulov. Použite množstvo presných údajov na ktoré môžu ľudia neskôr odkázať.
Rýchlosť stránky
Ak sa vaša stránka dlho načítava, Google ju umiestni na nižšie pozície. Skontrolovať rýchlosť vašej webstránky si môžete napríklad na Google stránke PageSpeed Insights https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Po analýze stránky vám Google vypíše odporúčania na zmeny ktoré by mohli zvýšiť rýchlosť stránky.
Pár slov na záver
Google Chrome je momentálne najpoužívanejší internetový prehliadač na trhu. Ich prepracovaný algoritmus PageRank sťažil prácu marketingovým SEO guru, no na druhej strane vytvoril férové podmienky pre stránky na celom svete.
Aj keď sú pravidlá v PageRank algoritme často krát neznáme, Google ponúka nástroje ako sú Google Analytics a Google AdSense, ktoré napomôžu zlepšiť pozíciu vašej stránky vo vyhľadávači.
Ostať progresívnym v internetovom svete je niekedy nad ľudské sily, no pri dodržiavaní pár základných pravidiel a odvedení kvalitnej práce sa môže vaša stránka dostať na prvé miesta vo vyhľadávači.
Zdroje: